Iospehere tekee listaa myös. |
Tavaralistat ja velkalistat ja budjettilistat ja ja ja...
Nyt pitäisi alkaa hahmottelemaan uutta listaa. Mitä kaikkea ottaa huomioon kun menee naimisiin ja haluaa järjestää hääjuhlat?
On olemassa varsin suuri todennäköisyys että allekirjoittanut astelee avioliiton satamaan ensi kesänä. Tai no on se enemmän kuin todennäköisyys. Jätetään pieni marginaali erinäisille force majeure -tilanteille kuitenkin heh..
Olettaen että jo varattu vihkiaika maistraatista tulee käytettyä niin sitä joutuu pohtimaan tuon päivän kustannuksia. Luulin pitkään että en ole ihminen joka menisi naimisiin. Life happened ja sitten olinkin ihminen joka haluaa mennä naimisiin toisen ihmisen kanssa joka haluaa mennä naimisiin. Onnekseni en ole löytänyt puolisoa joka haluaisi päivästä disneyllä kuorrutettua, jalometallein ja -kivin välkehtivää muutaman tunnin kestävää utopiaa. Ajatus olisi järjestää kohtuullinen, suhteellisen rempseä, avoin ja semikasuaali kesäjuhla.
Ajatustyö järjestelyissä on alkutekijöissään mutta muutama keskeinen käytännön seikka on selvillä. Vihkiminen tapahtuu maistraatissa. Juhlapaikka löytyy perhepiiristä. Molemmat ovat ilmaisia. Disneyunelmassa jo näihin kahteen saisi laitettua hurjan summan rahaa. Siksi tässä vaiheessa suunnittelua on oltava tyytyväinen.
Vierasmäärä asettunee 70:n tienoille. Ei ole minkäänlaista käsitystä mitä tuollaiselle määrälle kustantaa tarjota ruoat ja juomat. Menusta on puolisolla ajatusta jo ilmeisesti aika pitkällekin, itse tehden pyritään saamaan suurin osa tarjonnasta esille ja juomapuoli hoituu reissulla "Etelä-Helsinkiin" vaikka ryyppyjuhlista ei tulekaan olemaan kysymys.
Puku täytyy ostaa. En omista edes pukua enää, edellinen (se yksi ja ainoa jonka olen koskaan omistanut) meni käyttökelvottomaksi. Joku halpispuku esimerkiksi Zarasta voisi tulla kysymykseen.
Sormukset. Kihlasormuksetkin kirpaisivat jo tuntuvasti. Niin paljon että olen onnistuneesti unohtanut sormusten hinnat. Kiirettä tässä ei ole mutta että pääsisi ymmärrykseen hintatasosta täytyisi käydä katselemassa mieleisiä.
Olisiko tuossa suurimmat? Ehkä kannattaisi tehdä listaa kaikesta pikkusälästä mitä aiheeseen liittyy ja mikä kuitenkin unohtuu. Kutsut, skumppalasit, koristeet, liinat yms.
En ole omalla maaperälläni tässä. Budjetin teko onnistuu mutta tarvin jeesiä siihen että mitä sisällytän budjettiin. Mieluummin tiedän hyvissä ajoin mitä tuleman pitää kuin että kiireessä yritän saada pakettia kasaan.
Projekti Veli Vihille alkakoon :)
Valtavasti onnea! :) Juhliin, rennompiinkin, saa yllättävästi rahaa kulumaan. Mutta vieraita varten ei tarvitse turhia panostaa, kunhan mahan saa täyteen ja juomapuoli riittää tunnelman nostoon :)
VastaaPoistaKohtuus, kohtuus... :)
PoistaOnnea!
VastaaPoistaJärjestimme viime syksynä häät. Suurimmat kustannukset tulee ruuasta ja mahdollisesta esiintyjästä. Järjestimme 80 hengen hyvät bileet ja ne maksoivat 8500€. Kustannukset jakautuivat seuraavasti: Tilavuokra: 1500€, Ruoka 1988€, Juomat 970€, Naisen puku 600€, Miehen puku 100€, Meikki ja kampaus 150€, Tarjoilijat 858€, valokuvaaja ja esiintyjä 1900€, Kutsut ja kiitoskortit 150€, Vihkiminen 200€ ja kukat 100€. Sormukset tulivat perintönä.
Vaikka koitimme pitää tiukkaa budjettia niin kyllä se 8000€ helposti häihin menee. Halusimme ehdottomasti tietyn bändin, joka maksoi reilusti. Valitsemalla vaikka DJ:n häät olisivatkin maksaneet "vain" reilu 7000€. Hääpaikan hintaan kuului esim. pöytien koristelu ja loppusiivous. Varsinkin jälkimmäistä suosittelen. Säästää voi myös välttämällä "hää" alkuisten asioiden ostoa. Esim. kaunis rakennettu kukkakimppu maksaa 50€, mutta "hääkimppu" maksaa 100€.
Kannattaa myös muistaa, että häistä on myös ns. tuloja. Meille häälahjaksi tuli n. 2500€ ja hääpuvusta saatiin myydessä sama 600€, mitä ostaessakin. Häihin siis paloi nettona n. 5500€.
Loistava breakdown omista kustannuksistasi! Kiitokset! Jos sopii niin voisin käyttää vertailupohjana kun omia laskelmia alan tekemään. Ainakin eri kuluerien huomioinnissa tämä esittämäsi oli suureksi avuksi.
Poista