Monta viikkoa sitten laitoin hakemuksen kuluttajapaneeliin. Tässä ei ole mitään ihmeellistä, monenlaiseen sitä on vuosien saatossa tullut kuuluttua. Tämä oli kuitenkin erilainen. Kyselyjen sijaan saisin kotiin skannerin jolla skannataan jokaisen kotiin ostetun elintarvikkeen viivakoodi. Näin siis jos minut hyväksyttäisiin paneelin jäseneksi.
Nielsenillä on ilmeisen laaja otos suomalaisista kotitalouksista mukana paneelissaan. Ajattelin ensin että ehkä kaltaistani pienperheellistä ei huolita mukaan, kuitenkin jo hakuprosessissa kävi selväksi että mukaan tarvitaan kaikenlaisia talouksia.
Paneelin jäsenenä saa kerättyä pisteitä, joilla voi tilata itselleen palkintoja. Palkinnot ovat laadukkaita eikä aivan nippelikamaa. Tietysti "ilmaisia lounaita" ei ole olemassakaan eikä hyviä palkintoja voi odottaa parin viikon kuluttua saavansa.
Nielsen saa kerättyä kattavaa dataa suomalaisten ostoskäyttäytymisestä, todennäköisesti myyvät näitä tietoja sitten kaupan alalle. Esimerkiksi jos tuotemerkistä "Z" lanseerataan uutuus "Z with Stevia sweetener", voi valmistaja haluta tietää ostetaanko uutuutta kokeiluluontoisesti useampaan talouteen vai siirtyykö perusmerkin ostava uutuuteen pysyvästi.
Hakemuksen jättämisen jälkeen sain ilmoituksen että alustavasti hyväksytty jäsenyys on plakkarissa. Saisin puhelinsoiton joidenkin viikkojen kuluttua. Minulle sitten soitettiinkin ja kerrottiin perustietoa paneelista. Olin edelleen halukas liittymään ja sain seuraavaksi laittaa joitain perustietoja netin kautta eteenpäin. Tässä vaiheessa jokainen mukaan liittynyt on "mukana". Ymmärsin että jos tietyntyyppisestä kotitaloudesta (perhetyyppi, sijainti jne.) on jo tarvittava edustus halukas panelisti jää tavallaan jonoon, odottamaan että joku muu jää touhusta pois. Itse sain aika nopeasti tiedon että hyväksyttiin mukaan. Kotiin lähetettiin skannaamiseen tarvittavat laitteet ja nyt sitten skannaillaan tietoja tuotteista ylös sitä mukaa kun niitä kotiin ostetaan.
Kaikkeen sitä ihminen ryhtyykin. Toisaalta lukemieni kokemusten perusteella ihmisen tietoisuus ostoskäyttäytymisestään todella herkistyy kun jokaisen ostamansa tuotteen joutuu vielä kotona "kohtaamaan". Ei yhtään paha asia siis. Tässähän on oman taloudenpidon tietoisuusprojektia vuosi menty.
Jos olet kiinnostunut niin ei muuta kuin hakemusta naputtelemaan. Prosessi kestää eli paras on kirjoittaa hakemus ja unohtaa koko asia kunnes ottavat yhteyttä. Kannattaa ottaa ylös lopuksi annettava (tai sähköpostilla ilmoitettu) puhelinnumero ja tallentaa se että tietää kun sitten soittavat jäsenyyttä koskien.
Nielsenin Kuluttajapaneeli. Ilmoittaudu nyt!*
Onko joku lukija ollut aiemmin tai nykyään paneelin jäsen? Kokemuksia?
* affilinkki ja -banneri. Tämä ei ole "ostettu" postaus, liityin itse omasta mielenkiinnostani. Saan kuitenkin korvauksen jos joku liittyy hyväksytysti sivun kautta paneeliin.
Minä olin jonkun aikaa, alle vuoden viime vuonna. Niistä palkinnoista sinä maksat verot. Pisteiden kertyminen oli todella pientä verraten aikaan minkä siihen sai uppoamaan kun niitä skannasi. Mutta tuo verollisuus oli se viimeinen pisara minulle. En muista ihan tarkkaan että kuinka pitkään olin mutta palkintojen verotusarvo oli 41e. Eli todella vähän verraten siihen skannaamisen kestoon.
VastaaPoistaTosiaan, tuo verotusasia on totta. Itse ajattelen asian niin että se laittaa miettimään että palkinnot mitä tilaa ovat sitten sen arvoisia, ei mitään käyttämättömäksi jääviä.
PoistaTiedostin että aikaa tuohon saa menemään, toki omassa taloudessa on aika kohtuulliset ostokset ja ostoskertoja on vähän. Laittaa miettimään entisestään omaa kulutuskäyttäytymistään.
Kyllä kokeilla kannattaakin, mutta joskus on nettikeskusteluissa tullut ilmi että ei ole tiedetty verotuksesta. Muistaakseni saa jonkun vuodessa olisi mahdollista tienata sitä kautta jotain 5200 pistettä ja sitten siihen vielä päälle aloitus bonus ja 1v bonus, eli jotain 7000 pisteen paikkeilla. 1 kpl 10e lahjakortteja maksaa 2400p noin, jos yhtään muistan oikein. Eli tuotto ei ole kummoinenkaan.
PoistaMissään nimessä tuotto ei ole kummoinen. Se ei kyllä varmaan ole tarkoituskaan. Kyllä se Nielsen on joka tässä tienaa :)
PoistaOman elämäni piirissä, ja tämän bloginkin, koko homma kulminoituu siihen että ihminen joka tähän kuuluu joutuu ihan konkreettisesti käymään jokaisen ostoksensa lävitse itse ostotapahtuman jälkeen ja se jos mikä laittaa ajattelemaan.