Pages

sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Kyllä Velikin tuhlaa

Kiitos kommenteista edelliseen. Taitaakin olla että jokaisella meillä on ajatuksia suuntaan tai toiseen, aiheeseen liittyen.

Että edellinen postaus ei olisi ainoastaan syyttävällä sormella heristelyä erityisesti pikkuisten lasten vanhemmille, voisin kertoa että kyllähän myös itse tuhlaan ja törsään. Tai en tiedä pitäisikö sanoa että "edellisessä elämässä" tein niin. Rahankäyttöni ei ole ollut sieltä fiksuimmasta päästä, jotainhan kertoo se että minulla on velkaa. Eikö?

Vaikka en ole tipitarkkaan avannutkaan syitä velkaantumiselleni, on osasyynä varmuudella se, että en ole osannut tai halunnut miettiä jokaista ostosta loppuun asti, vaan mieliteko on voittanut järjen.

Nykyään tilanne on se, että minulla on vielä sellaisia puroja tilkittävänä, jotka pitkällä aikavälillä johtavat kohtuuttoman suuriin menoeriin. Näitä ovat esimerkiksi tupakointi ja makean himo. Tupakkaostosten yhteydessä on niin kiva ostaa "vain" yksi suklaapatukka tai karkkiaski. Kuukaudessa se on jo paljon.. Tätä tosin olen alkanut kompensoimaan ostamalla viikon tai parin tupakat kerralla, näin ei tarvitse käydä kioskilla harva se päivä. Itse tupakan polttaminen on menoerä joka on kyllä ihan turha. Toistaiseksi en tunne halua lopettaa, olen vähentänyt jonkun verran edellisen lopettamisyritykseni jälkeen kylläkin. Jos haluan polttaa, en näe mahdolliseksi lopettamistakaan.
Mutta siis, myös Veli on joissain asioissa huoleton ja itselleen ja tekemisilleen sokea.

Tärkeintä on oman kulutuksen ja muunkin käyttäytymisen objektiivinen tarkastelu. Siten voi säätää menoaan tarvittaessa parempaan suuntaan.

2 kommenttia:

  1. Hei!

    Oon lukenu sun kirjotuksia jo pitemmän aikaa, tämä on ensimmäinen kommenttini. En muista miten blogiisi eksyin, mutta olen saanut paljon innostusta kirjoutuksistasi. Olisinkin vähän kysynyt kokemuksiasi tuosta lainojen yhdistelystä, tuntuuko että se oli oikea ratkasu sulle?

    http://unelmiajavelattomuutta.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Heippa!
    On mukava kuulla että näistä voi saada jopa innostusta. Tosin itse olen huomannut että tavallaan vertaistukityyppinen velka- ja säästämisblogien lueskelu toimii itsellekin polttoaineena velattomuuteen pyrkimisessä.

    Olen lainojen yhdistämisen kannalla, ainakin omassa tilanteessani se oli parasta. Tosin olen ne vasta yhdistänyt ja lainamääräkin nousi monesta syystä. Tärkeintä on oma luotto siihen että en ota Klarnaa, Visaa, käyttöluottoa jne. uudelleen käyttöön ja velkaannu entisestä kaksinkertaisiin lukemiin. Muutos omassa asennoitumisessa on ollut melkoinen, ja uskonkin pärjääväni nyt ilman lisävelkaa.

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! Bottispämmäyksen vuoksi muutin asetuksia niin että vähän täytyy nähdä vaivaa kommentoidakseen.

Lue myös:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...