Kirjoitin joulukuun lopussa verkkopankkien mobiiliversioista. Joihinkin on tullut päivityksiä ja niistä voisi laittaa uutta tietoa. Kaipaisin tietoa myös muoden pankkien mobiiliversioista.
Mobiilipankkien paras puoli on se että sovellukset ladattuaan ja pankkiin ensimmäistä kertaa kirjauduttuaan et tarvitse enää tunnuslukulistoja. Ensikäynnillä itselle asetetaan salasana, jonka avulla kirjautuminen jatkossa onnistuu. Laskujen maksamiseen tarvitsee tunnuslukulistan mutta esim. pankin sisäiset tilisiirrot eivät (ainakaan käyttämissäni pankeissa) niitä vaadi. Mobiilipankissa asiointi on nopeampaa jos käy enimmäkseen vain tarkastamassa tilin saldon tai katselemassa tilitapahtumia.
S-Pankilta tuli jokin aika sitten kysely, mitä ominaisuuksia mobiilikäyttikseltä toivotaan. S-Pankin lisäksi sovelluksessa on tälläkin hetkellä S-Edut -osio, joka kyllä itselläni jää aivan turhaksi. Kyselyssä oli mukana ehdotukset rahastojen seurannalle ja muille oikeasti näppärille jutuille mutta myös aivan turhalle toiminnalle, tyyliin ateriapassien sähköiselle versiolle.
S-Pankin mobiili on tässä joulukuun jälkeen ollut katkoksissa muutamia kertoja, satunnaisesti kuitenkin. Tuon sovelluksen kuten koko pankinkin huono puoli on se että tilitiedot eivät ole ajantasalla. En ole päässyt jyvälle siitä miksi S-Pankista tehdyt korttimaksut rekisteröityvät paljon myöhemmin verrattuna muiden pankkien tilitietoihin. Tilitietojen lisäksi bonukset tulevat myös hieman jälkijunassa, ehkä vuorokauden viiveellä.
Nordean mobiilipankkiin tuli juuri päivitys. Kirjautumisen jälkeen etusivun listauksiin tuli näkyville listaus lainoista joita asiakkaalla pankissa on. Kokeillessani lainatiedot eivät kuitenkaan avautuneet, näkymästä näkee siis vain kulloisenkin hetken lainasaldon. Tämä on kuitenkin hyvä lisä sillä aiemmin lainoja ei mobiilissa saanut näkyviin.
Tilin valitsemalla näyttöön avautuu siihen liittyvät tapahtumat, varaukset ja tulevat maksut. Sisäiset tilisiirrot onnistuvat helposti, laskujen maksukin onnistuu vaikka itse käytän siihen mieluummin varsinaista nettipankkia.
Kirjautuminen on helppoa kun käyttäjätunnus tallentuu laitteeseen, riittää kun naputtelee oman salasanan ja pim!, sitä on pankin sisällä.
Päivitys 15.6.2014: Uutena Nordean mobiilipankissa näkymä lainojen tarkempaan tarkasteluun. Kirjoitin asiasta tänne.
Dansken mobiili on edelleen paras. Siihen tuli hetki sitten päivitys joka mahdollistaa viesteihin pääsyn. Asiakaspalveluun saa kätevästi yhteyden kirjekuorikuvakkeen avulla. Tilitapahtumien jaottelu kategorioihin on niin koukuttavaa että olen naputellut vuoden ajalta jokaisen tapahtuman omaan luokkaansa. Nämä näkyvät sitten erivärisinä palkkeina, jokaisen kategorian pystyy avaamaan erikseen haluamaltaan ajanjaksolta jne. Näpertelyä parhaimmillaan!
Danskella tabletille tarkoitettu sovellus on parempi kuin puhelimelle tarkoitettu. Kuvassa on puhelimen kirjautumisnäkymä, joka on erilainen kuin tabletissa.
Jos sattuu olemaan Dansken asiakas ja tykkää kaavioista, on suuri mahdollisuus että mobiilipankin parissa vierähtää tovi jos toinenkin!
Laskujen maksu tabletversiolla tuntuu oikemmalta kuin esim. Nordean versiossa, koska maksunäkymä muistuttaa hyvin paljon varsinaisen verkkopankin näkymää.
Osuuspankista kerrottiin kommenteissa joista kopioin tähän.
"Laskuja voi maksaa mutta
tilinumero täytyy olla iban muodossa, joka oli jollain tapaa hankala
laittaa.. olen kerran kokeillut tätä ja en enää tarkemmin muista mikä
siinä teki asiasta hankalaa. Maksamatta lasku kuitenkin jäi... ... ..
Ja kävinkin juuri mielenkiinnosta katsomassa, että millainen tuo
laskusysteemi on ja nykyään puhelimella voi näemmä lukea viivakoodin.
Eli ei tarvitse naputella ibania. Ja siellä oli näemmä tallennettuna
maksupohjatkin. Vanhassa versiossa tätä mahdollisuutta ei muistaakseni
ollut.
(Nettipankissa) näkyy kaikki tilitapahtumat
reaaliajassa. Rahaa on helppo siirtää tililtä tilille ja sieltä näkee
helposti myös luoton tilanteenkin. Samasta sovelluksesta pääsee myös
hyvin yhteyteen asiakaspalvelun kanssa ja sitä kautta on mahdollista
kuollettaa kortti. "
Tilitietojen tarkistamisesta ilman tunnuslukulistoja sen verran, että ilmeisesti OP:lla voi valita yhteen laitteeseen asetuksista laajan mobiiliasiakkuuden, mikä helpottaa päivittäistä käyttöä.
"OP:lta on tullut myös
erikseen tablet-versio verkkopankista, joka nopealla silmäyksellä näytti
hyvältä. Ongelmana on se, ettei molempia voi käyttää yhtäaikaa ilman
avainlukulistaa. Yllä mainittu Laaja mobiiliasiakkuus toimii vain yhteen
laitteeseen kerrallaan."
Olisiko joku halukas laittamaan pienen esittelyn muiden pankkien mobiiliversioista, mielellään kuvan kera? Kerättäisiin muidenkin pankkien esittelyt tähän.
Käytän op:ta ja puhelimesta löytyy op-mobiili. Onhan se toisaalta kätevä mutta laskuja en sillä lähtisi maksamaan. Laskuja voi maksaa mutta tilinumero täytyy olla iban muodossa, joka oli jollain tapaa hankala laittaa.. olen kerran kokeillut tätä ja en enää tarkemmin muista mikä siinä teki asiasta hankalaa. Maksamatta lasku kuitenkin jäi... ... .. Ja kävinkin juuri mielenkiinnosta katsomassa, että millainen tuo laskusysteemi on ja nykyään puhelimella voi näemmä lukea viivakoodin. Eli ei tarvitse naputella ibania. Ja siellä oli näemmä tallennettuna maksupohjatkin. Vanhassa versiossa tätä mahdollisuutta ei muistaakseni ollut.
VastaaPoistaMyös tilitietojen tarkastaminen vaatii tunnusluvun erilliseltä listalta. Asiakas ei voi vain kirjautua sisälle ja nopeasti katsoa paljonko tilillä on rahaa. Koko ajan pitäisi olla mukana avainlukulista tätä varten. Hieman siis kömpelöä.
Mutta jos menee nettipankkiin niin siellä näkyy kaikki tilitapahtumat reaaliajassa. Rahaa on helppo siirtää tililtä tilille ja sieltä näkee helposti myös luoton tilanteenkin. Samasta sovelluksesta pääsee myös hyvin yhteyteen asiakaspalvelun kanssa ja sitä kautta on mahdollista kuollettaa kortti. En tosin ole kokeillut näitä, joten en voi varmuudella sanoa toimivatko.
Netistä löytyy kuvahaulla op mobiili, joten sieltä voi katsoa miltä se näyttää. Ainakin mun puhelimessa näkymä on alla olevien kuvien mukainen.
http://cdn.aani.nokia.fi.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/05/nokianaani-OPmobiili-540x360.png
http://www.wpuhelin.com/wp-content/uploads/2012/12/OP-mobiili-v2.2.0.0.jpg
- Tulevaisuuden varalle
Kiitti TV!
VastaaPoistaLisään tuon postaukseen piakkoin. Tuosta ibanista tuli mieleen että S-Pankki vaatii sen kaikissa maksuissa, itse en tykkää ollenkaan noista iban-muotoisista tilinumeroista koska ovat pidempiä ja monimutkaisempia..
"Tulevaisuuden varalle" kirjoitti:
VastaaPoista"Myös tilitietojen tarkastaminen vaatii tunnusluvun erilliseltä listalta. Asiakas ei voi vain kirjautua sisälle ja nopeasti katsoa paljonko tilillä on rahaa. Koko ajan pitäisi olla mukana avainlukulista tätä varten. Hieman siis kömpelöä."
Kyllä minulla onnistuu kirjautuminen ilman listan avainlukua. Asetuksista Laaja mobiiliasiakkuus päälle ja kirjautuminen onnistuu käyttäjätunnuksen ja valitun "pin-koodin" avulla. Kaikki rahan siirtäminen vaatii avainlukulistan.
OP:lta on tullut myös erikseen tablet-versio verkkopankista, joka nopealla silmäyksellä näytti hyvältä. Ongelmana on se, ettei molempia voi käyttää yhtäaikaa ilman avainlukulistaa. Yllä mainittu Laaja mobiiliasiakkuus toimii vain yhteen laitteeseen kerrallaan.
Loistavaa lisäinfoa, kiitos!!
PoistaOk! Kiitokset. En tiennyt tästä mahdollisuudesta.
Poista- Tv
Lisää edelliseen viestiin.
VastaaPoistaKäytössäni on siis Android-versiot molemmista. Tuolta löytyy kuvia ja lisää infoa:
Kännykkä:
https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.op.android.webbank
Tabletti:
https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.op.android.opmobiili
Onko kellään tietoa miten Ruotsissa mobiilipankit toimivat? Onko Suomen markkinat edellä vielä, kuten verkkopankeissa aikoinaan? Vai olemmeko hyvän alun jälkeen taannuttu perässä seuraajiksi?
VastaaPoista